Taloudellinen ja tehokas toimintatapa 8.4.2015 klo. 09.00-16.00
Muistiinpanot 8.4.2015
TALOUDELLINEN JA TEHOKAS TOIMINTATAPA 8.4.2015 KLO. 09.00-16.00
Aamupäivä:
·
- Yrityksen talouden suunnittelu ja
tuotekehityksen vaikutukset siihen
·
- Hinnan asettaminen tuotteelle/
palvelulle
·
- Katteidein ja hinna vaikutus tulokseen
Taloudellinen ja
järkevä tuotekehitys tähtää tuottoon.
Oma työ
tehokkaammaksi. Siirretään osa kustannuksista asiakkaan tehtäväksi. esim. Ikea
Pystyttävä katsomaan
samalla lähelle ja kauas. Mikä on järkevää. Kaikkein vaikein tuotekehitys on
viedä uusi tuote uusille markkinoille. Markkina on melko konservatiivinen.
Raivaajan tie on raskas.
Jotta voidaan kehittää
taloudellisesti ja tehokkaasti on tiedettävä kustannusrakenne.
Mitä enemmän asiakas
osallistuu palveluun sitä vaikuttavammaksi asiakas palvelun kokee. Kuka tekee,
mitä tekee, missä tekee?
Tuotekehittäjän on
tunnistettava hinta ja hinnoittelu.
Kuka määrää hinnan
vapailla markkinoilla?
Hinnoitteluun
vaikuttaa tunne ja oletus enemmän kuin fakta.
Hinta on huono
kilpailuetu vapailla markkinoilla. Jos kilpaillaan pelkällä hinnalla, olisi
tuotekehitys pitänyt jo tapahtua aikoja sitten.
Hinnan sahaaminen on
myrkkyä liiketoiminnalle.
Yritys jolla on terve
asiakaspohja näyttää vetävän puoleensa uusia asiakkaita.
X- asiakkaat ovat
herkempiä reagoimaan hintaan
Asiakassuhde vs.
laskutussuhde
Tuotekehittäjän
pitäisi analysoida nykyistä asiakaskuntaa ja kehittää asiakaspohjaa ja
asiakassuhteita.
Vaikka markkinakoko
pienenee, moni pystyy kasvamaan.
Kustannusperusteinen hinta:
Myydään kulut+kate %
Ongelma, että kulurakenne määrittelee hintaa. Asiakas ei osta kuluja vaan
arvottaa omien näkökulmien perusteella. Pienen toimijan ei pidä laskea hintaa
omien kustannusten pohjalta, koska isommilla toimijoilla raskaampi
kustannusrakenne. Pienen toimijan pitäisi hyödyntää pieni kulurakenne.
Arvoperusteinen hinta
Hinnoittelu perustuu ostajan tuotteen käytön kautta saamaan arvoon tai hyötyyn
Tuote joutuu nopeasti hintakilpailuun. Asiakas ei vielä itsekään tiedä,
että näin toimien hän voisi tuottaa hyötyä itselleen. Kerätään asiakkaalta
tietoa, jota sitten käytetään hyväksi.
Hinta ja hinnoittelu voi olla tuotekehitystyön lähtökohta.
Hinnalla asemointi
Hinta on seurausta siitä, että olemme tuottaneet hyötyä asiakkaalle.
Tuotteen elinkaaren suhde hintaan ja sen laskuun!
Jos asemoidutaan alhaisen hinnan sektorille. Ensin lasketaan hinta ja
sitten pyritään tuottamaan laatua…ei toimi.
Hinnalla asemointi vertaa markkinaperusteiseen hintaan. Missä ympyrässä
/sarjassa toimitaan·
Iltapäivä:
·
- Tuotekehitykseen liittyvien
kustannuserien arviointi ja budjetointi
·
- Erilaiset talouden suunnittelun mallit
tuotekehityksessä
”Kehitä sitä mitä on helpointa myydä.”
Mikä on tuotekehitystyön hinta? Siitä syntyy kustannuksia.
Voidaan laskea tuntihinta.
Paljon tuotekehitys maksaa?
Mikä on myynnin odotettu volyymi? (nousukulma)
Investointilaskuri
Tarkoitus ymmärtää tuottovaade. Laskenta tapoja ja
menetelmiä on erilaisia.
Kassavirran laskeminen (excell)
Kassavirran seuraaminen suotavaa erityisesti yrittäjillä.
Ehkäisee mm. maksuhäiriöitä.
Kenellä ja minkälaista tuotekehitystä pitäisi tehdä.
Pitäisikö myydä olemassa oleville asiakkaille? Mihin
asiakassegmenttiin pitäisi kohdentaa tuotekehityspanokset?
Aamupäivä:
- - Yrityksen talouden suunnittelu ja tuotekehityksen vaikutukset siihen
- - Hinnan asettaminen tuotteelle/ palvelulle
- - Katteidein ja hinna vaikutus tulokseen
Iltapäivä:
- - Tuotekehitykseen liittyvien kustannuserien arviointi ja budjetointi
- - Erilaiset talouden suunnittelun mallit tuotekehityksessä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.